News

Solita Retail -barometri: Näin Euroopan johtavat vähittäiskauppaketjut navigoivat kohti dataohjautuvuutta

Published15 Oct 2024

Reading time 4 min

Solita on julkistanut Solita Retail Barometer 2024 -raportin, joka tarjoaa alan päättäjien haastatteluihin perustuvan katsauksen vähittäiskaupan alan nykyisiin näkymiin ja siihen, miten vähittäiskaupan toimijat pyrkivät hyödyntämään dataa kasvun ajurinaan.

Puolivuosittain toteutettava tutkimus kerää näkemyksiä keskeisiltä vähittäiskaupan alan sidosryhmiltä ympäri Eurooppaa, tutkien haasteita, mahdollisuuksia ja uusia strategioita kehittyvillä markkinoilla. Raportti koostetaan alan johtavien päätöksentekijöiden haastatteluista Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Puolassa ja Saksassa.

Päin talouden vastatuulta vuonna 2024

Globaalin talouden alavireen jatkussa ja vaikuttaessa yrityksiin, ylivoimainen enemmistö (85%) Solitan barometriin haastatelluista eurooppalaisista vähittäiskauppiaista arvioi alan tilan “heikoksi” tai “keskinkertaiseksi” vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla. Nousevat operatiiviset kustannukset, joita ajavat inflaatio ja geopoliittinen epävakaus, ovat haastateltavien mukaan merkittäviä huolenaiheita (70% vastaajista).

Talouden vastatuulesta huolimatta vähittäiskaupan alan yritykset ovat selkeästi ottamassa askelia kohti kuluttajadatan potentiaalin hyödyntämistä.

Datan monetisointi: Vähittäiskaupan kasvun voimakkaimpia ajureita

Operatiivisten kustannusten noustessa datavetoiset liiketoimintastrategiat ovat nousemassa yhä keskeisemmiksi vähittäiskauppiaiden suunnitelmissa toipumiseen ja kasvuun. Solita Retail -barometrin mukaan suurin osa haastatelluista (85%) vähittäiskauppaketjuista joko toteuttaa jo kuluttajadatavetoista strategiaa tai suunnittelee sitä. Vastaajien näkemyksissä korostuu se, että dataa pidetään kriittisenä työkaluna kuluttajatarpeiden ymmärtämiseen, toimintojen optimointiin ja kannattavuuden ajamiseen.

“Vähittäiskauppiaat ovat yleensä hyviä perusliiketoimintaprosesseissaan, kuten logistiikassa, myymälätoiminnoissa, sähköisessä kaupankäynnissä ja markkinoinnissa. Kuitenkin monet vähittäiskauppaketju ovat vielä alkuvaiheessa dataohjautuvuuden matkallaan, kun kyse on esimerkiksi datan laadusta tai datan omistajuudesta ja prosesseista liittyen asiakastietoon ja muuhun toiminnan kannalta kriittiseen tietoon,” arvioi Solitan vähittäiskaupan alan asiantuntija Anders Hedfalk.

Datan hyödyntämisen haasteita

Vaikka monet alan toimijat tunnistavat datan potentiaalin, haasteita datan hyödyntämisessä riittää edelleen. Raporttiin haastateltujen päättäjien mukaan haasteiksi tunnistetaan muun muassa riittämättömät prosessit, vanhentuneet teknologiat sekä datan heikko laatu. Myös alaa koskeva sääntely sekä taloudelliset rajoitteet myös muodostavat merkittäviä haasteita.

Moni vähittäiskaupan alan päättäjä kokee myös tärkeänä investoida datavetoiseen päätöksentekokulttuuriin: Joka viides haastateltu mainitsi yrityskulttuurin dataohjauttuvuutta rajoittavana tekijänä.

“Vaikka potentiaalia kerätä enemmän tietoa riittää edelleen, gigatavujen puuttuminen ei ole päättäjien ensisijainen päänsärky. Heidän suurimmat ongelmansa datan monetisoinnissa ovat sopivien prosessien puute, rajalliset taloudelliset resurssit ja riittämätön datan laatu. Nämä ovat monelle ajankohtaisia ja vakavia ongelmia, mutta ne ovat myös ratkaistavissa usein suhteellisen suoraviivaisesti: yritykset tarvitsevat lisää datanhallinnan asiantuntemusta, joka voidaan saada joko palkkaamalla oikeat asiantuntijat tai sijoittamalla ulkoisten asiantuntijoiden tukemiseen,” kertoo Future Mindin toimitusjohtaja Tomasz Woźniak. Future Mind on Solita-konserniin kuuluva, erityisesti vähittäiskauppaan ja mobiiliratkaisuihin keskittyvä konsultointiyhtiö.

Kanta-asiakasohjelmat tärkein tapa saada datasta hyötyä 

Yritykset hyödyntävät kuluttajadataa monenlaisiin tavoitteisiin. Suurin osa (90%) haastatelluista eurooppalaisista vähittäiskaupan toimijoista pyrkii hyödyntämään dataa optimoidakseen yrityksen markkinointi- ja myyntitoimintoja. Seuraavaksi tärkeimpänä käyttötarkoituksena pidettiin raporttien ja analyysien tuottamista (80%). Kolmanneksi tärkeimpänä tavoitteena nähtiin palveluiden ja asiakaskokemuksen parantaminen (70%).

Mihin eurooppalaiset vähittäiskauppiaat sitten käyttävät dataa eniten tällä hetkellä? Kysyttäessä datan monetisoinnin tavoista, kanta-asiakasohjelmat ovat nousseet johtavaksi lähestymistavaksi, jonka mainitsivat lähes kaikki vastaajat (90%). Personoidut tarjoukset, mobiilisovellukset ja suora viestintä kanta-asiakkaille ovat keskeisiä työkaluja vähittäiskauppiaiden strategioissa lisätä asiakasuskollisuutta ja kerätä arvokasta asiakasymmärrystä. Kanta-asiakasohjelmien lisäksi haastateltavat mainitsivat muina datan hyödyntämiskohteina muun muassa vähittäiskaupan omat mediat sekä datakumppanuudet.

Katse eteenpäin: Investoinnit tekoälyyn ja analytiikkaan

Vaikka vähittäiskauppiaat ovat varovaisia IT-investointien lisäämisessä vuonna 2024, ovat alan päättäjät vahvasti kiinnostuneita tekoälyn hyödyntämisestä, sekä datanhallinnan ja analytiikan kehittämisestä. Nämä alueet nähdään ratkaisevina kilpailukyvyn säilyttämisessä nopeasti muuttuvilla markkinoilla. Myös kyky personoida asiakaskokemuksia ja parantaa operatiivista tehokkuutta älykkäämmän datan käytön kautta nähtiin päättäjien joukossa erityisen tärkeänä.

Solita Retail -barometri. Solita Retai Barometer –raportti kerätään haastattelemalla säännöllisesti päätöksentekijöitä Euroopan maista. Tämä raportti pohjautuu 20 vähittäiskaupan päättäjän haastatteluun Tanskasta, Suomesta, Saksasta, Puolasta ja Ruotsista Computer-Assisted Web Interviewing (CAWI) -menetelmällä. Kaikki vastaajat edustavat vähittäiskauppayrityksiä, joiden vuotuinen liikevaihto ylittää 100 miljoonaa euroa. Tutkimus tarjoaa arvokkaita näkemyksiä nykyisistä vähittäiskaupan trendeistä ja haasteista, heijastaen alan johtajien näkökulmia, jotka aktiivisesti muovaavat sektoria.

Lue lisää

Solita’s retail barometer – Get the full report

Solita retail domain

Lisätietoja

Anders Hedfalk, vähittäiskaupan asiantuntija, liiketoimintakonsultti, Solita, [email protected], +46 706 05 10 16

Tomasz Woźniak , CEO, Future Mind – a Solita company, [email protected], +48 60 962 69 55