“Solita ei ole perinteinen IT-yritys, vaan syntynyt ja kasvanut rakentamaan ja systematisoimaan yritysten mahdollisuuksia hyödyntää dataa liiketoimintapäätöksissään uusimpien teknologioiden avulla. Solitalla on asiakkainaan Norjassa jo nyt useita kansainvälisiä yrityksiä, kuten Laerdal Medical ja Strawberry (aiemmin: Nordic Choice Hotels) ja näemme markkinassa paljon potentiaalia erityisesti liittyen tekoälyä ja data-analytiikkaa hyödyntäviin ratkaisuihin”, sanoo Espen Jacobsen, Solita Norjan tuore toimitusjohtaja.
Solita työllistää tällä hetkellä jo yli 1800 digitransformaation osaajaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Belgiassa ja Virossa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2022 oli 201 miljoonaa euroa. Yhtiö on kasvanut kannattavasti jo yli 25 vuoden ajan.
Norjalaisilla yhtiöillä matkaa dataohjautuvuuteen
Kuten Suomikin, Norja on digitalisaation suhteen edistyksellinen markkina. Dataohjautuvuuteen norjalaisilla yhtiöillä on Jacobsenin mukaan kuitenkin vielä matkaa. “Norjalaisilla organisaatioilla on digimaturiteetista huolimatta vielä kirittävää dataohjautuvuudessa verrattuna muihin Pohjoismaihin. Norjan täytyy parantaa kykyään kehittää ja hyödyntää systemaattisesti dataa liiketoimintahyötyjen rakentamiseksi”, painottaa Espen Jacobsen.
Jacobsenin mukaan Norjan markkina tulvii nyt tekoälyä tutkivia POC- eli proof of concept-projekteja, jotka pohjautuvat liian vähäiseen dataan. Digitalisaatio ja dataa keräävien ja varastoivien it-järjestelmien rakentaminen tietoturvallisesti on edellytys menestyksekkään dataohjautuvan liiketoiminnan syntymiselle.